Leonardo technology v médiích

V Leonardu se intenzivně věnujeme publikační činnosti v odborných časopisech s internetových portálech. Aktuálně jsme pro Vás napsali následující.

Výhody laserového značení a gravírování v leteckém průmyslu

Proč se v leteckém průmyslu používá k identifikaci dílů laserové značení a laserové gravírování? Jaké jsou zákony a předpisy pro značení dílůnv leteckém průmyslu?

Jaké jsou výhody technologií pro laserové značení, které se používají v leteckém průmyslu? Na to vše a mnohem více Vám v Leonardo technology dáme odpovědi.

Technologie laserového značení se používá v průmyslových aplikacích po celém světě, od zajišťování sledovatelnosti výrobku přes lékařské přístroje až po vytváření narozeninových přání a uměleckých dárků. Vzhledem k tomu, že předpisy pro značení dílů v leteckém průmyslu byly poprvé publikovány v šedesátých letech minulého století, vytváření řešení pro laserové značení se chopili odborníci v oboru, kteří chápou potřebu kvalitních, přesných laserových značení, splňujících, popřípadě překračujících požadavky zákonných předpisů.
Tento článek pojednává o významu a výhodách technologie laserového značení v leteckém průmyslu. Zjistíme, proč výrobci používají při dokončování výrobků technologii laserového značení, a seznámíme se také s hlavními výhodami technologie laserového značení v prostředí leteckého průmyslu.

letecky prumysl znaceni 1

Proč se u komponent pro letecký průmysl používá laserové gravírování?

Sledovatelnost a identifikace dílů jsou dva nejdůležitější důvody, proč se při výrobě a instalaci dílů v leteckém průmyslu používá nějaký systém značení za účelem sledovatelnosti. To zahrnuje identifikační číslo výrobku a může obsahovat i další číselné údaje a další informace o výrobci. Identifikace dílu je užitečná také v případě opravy a prací údržby, dále v případě, že dojde ke ztrátě nebo zničení dílů (například při letecké nehodě) pro účely vyšetřování.
Navzdory dostupnosti jiných permanentních technologií značení, jako je např. chemické leptání, laserové značení zůstává nejoblíbenější volbou výrobců leteckých dílů a společností, které působí v leteckém průmyslu, od kterých se vyžaduje, aby své díly označovaly.

letecky prumysl znaceni 2

Zde je jen několik z mnoha důvodů, proč stále více výrobců dílů pro letecký průmysl volí označování svých výrobků pomocí laserů Solaris od Leonardo technology:

Laserové značení je rychlé a nákladově efektivní
Pokud jde o sledovatelnost dílů, předpisy požadují, že výrobci v sektoru letectví musejí provádět značení na téměř všech tisících dílů, z kterých se skládá každé jednotlivé letadlo. Od výrobců dílů pro letecký průmysl se vyžaduje, aby uváděli údaje o odolnosti proti požáru na motorech letadel, vrtulích, lopatkách vrtulí a dalších dílech. Kromě toho ale každé letadlo obsahuje stovky metrů kabelových tunelů, elektrických vodičů a vedení pro přívod paliva, toto všechno musí být označeno. Pro tyto aplikace jsou ideální systémy laserového značení, neboť dovedou vytvořit značení na až 80 metrech kabelových tunelů / elektrického vedení za minutu – mnohem rychleji než jiné systémy, a to bez použití spotřebních materiálů, které by mohly negativně ovlivnit značené produkty a které by nesly zvýšené náklady na výrobu.

Laserové značení je vysoce univerzální
Pokud jde o potenciální aplikace, jiné způsoby značení, jako jsou například inkoustový tisk nebo chemické leptání, mají mnohem užší rozsah použití. Výrobci mohou použít laserové značení k tomu, aby vytvořili označení, které je téměř mikroskopické velikosti, anebo označení, které je dost velké na to, aby mohlo být viděno ze země, když se letadlo zvedá do vzduchu. Systémy laserového značení je možné snadno zabudovat do výrobních linek, zejména proto, že neprodukují žádné odpadní produkty. Navíc ještě, laserové značení dobře funguje na široké škále materiálů používaných v oboru, včetně nerezové oceli a eloxovaného hliníku.

Laserové značení neohrožuje kvalitu
První předpisy pro označování dílů v leteckém průmyslu byly poprvé publikovány v roce 1964, v témže roce kdy známé Bellovy Laboratoře zkonstruovaly první výkonný průmyslový laser Nd:YAG. V době před masovým rozšířením systémů laserového značení, kdy výrobci museli označovat díly čárovým kódem, obrázkem nebo textem umístěným na povrchu dílu, si museli vybrat mezi klasickým gravírováním, sítotiskem, chemickým leptáním nebo označením štítkem.
Při sítotisku se na povrch dílu nanáší barva, která ale časem degraduje a označení přestává být čitelné. Chemické leptání je finančně náročný proces na výrobu šablon, při němž může dojít k poškození některých křehčích komponent, a klasické gravírovací metody jsou také spojeny s rizikem možného poškození dílů, protože používají velmi tvrdé, popř. ostré povrchy pro odstranění velkého množství materiálu a zanechávají stopy. Na rozdíl od toho ale systémy laserového značení zahřívají kov a vyvolávají oxidační reakci, která zanechává čitelnou značku bez poškození samotného dílu.

Jaké jsou výhody laserového značení pro letecký průmysl?

Zavedení a používání technologií laserového značení přineslo leteckému průmyslu řadu výhod, k nimž patří lepší označení, které se neopotřebuje a vydrží dlouho, méně poškozených dílů, minimalizace dopadu procesu značení na životní prostředí, a také vyhovění požadavkům patřičných předpisů a zákonů.

letecky prumysl znaceni 3

Podívejme se na tyto jednotlivé výhody důkladněji, a podívejme se také na to, jaký přínos aplikace používající laserové značení představují pro výrobce dílů v leteckém průmyslu:

Laserové značení má dlouhou trvanlivost
Nejen laserové značení je trvanlivé, dokonce i laserové systémy Solaris, které se k vytváření laserových značek používají, mají velmi dlouhou životnost. Vláknové lasery Solaris e-SolarMark+ FL mají dlouhodobý provozní chod dosahující životnosti 145.000 hodin kontinuálního výkonu. V přepočtu na pořizovací cenu laseru tak hodina kontinuálního značení vychází na méně jak 4 Kč.
Ostatní typy značení prostě nejsou tak trvanlivé jako laserové značky. Označování inkoustovým potiskem se laserovému značení téměř vyrovná, co se týká rychlosti, ale značení není trvalé a působením ultrafialového záření mohou vyblednout nebo otěrem zcela zmizet. Ani sítotisk nebo označování pomocí štítků nemá dlouhou trvanlivost, a chemické leptání, i když vytváří značky trvalé, má tolik nákladných vstupů s výrobou šablon, a je tak pracné, že se nevyplatí.

Laserové značení nepoškozuje díly
Jedním z nejvýznamnějších požadavků na laserové značení v leteckém průmyslu je vytváření značení, které nepoškodí citlivé komponenty letadel. Ve srovnání s mechanickým gravírováním je velmi snadné pochopit, proč výrobci opustili vyřezávání kusů materiálu, k němuž při fyzickém gravírování dochází, a dávají přednost označování materiálu jeho oxidací, způsobenou teplem z laserového stroje.

Laserové značení nezatěžuje životní prostředí
Značení laserem je jedinou metodou značení používanou v průmyslu, která nevyžaduje spotřební materiál a nevytváří žádné odpadní produkty. Výrobci dílů, kteří používají značení inkoustovým potiskem, musejí nakupovat tiskové inkousty a čisticí kapaliny, což znamená náklady navíc a dopad na životní prostředí, který je s touto metodou spojen. Když se k označování používá rycí jehla (tzv. mikroúder), musí být pravidelně vyměňována, a je také nutná každodenní údržba, aby mohlo být zajištěno, že rycí hrot bude řádně fungovat. A konečně chemické leptání vyžaduje procesní chemikálie a bezpečnostní masky, a je to obecně proces mnohem pomalejší než laserové gravírování.

Laserové značení dovede propojit letecké díly s průmyslovým internetem věcí (IIoT)
Leonardo technology díky svému know-how dokáže zajistit přímé spojení mezi laserovým systémem Solaris, výrobním softwarem a programovatelnými automaty (PLC), které se často používají k řízení výrobních procesů. V minulosti výrobci ztráceli mnoho času tím, že s každou novou objednávkou zadávali do systému označování novou úlohu. Integrace mezi laserovými systémy pro značení dílů, systémy PLC a výrobním software pomáhá výrobcům v leteckém průmyslu zvýšit úroveň automatizace tím, že systém značení dílů je bezproblémově integrován do jejich výrobního procesu.

letecky prumysl znaceni 4

Závěr

Laserové značení a gravírování je zásadní, pokud jde o ziskovost a dodržování právních předpisů v leteckém průmyslu. Systémy laserového označování dílů jsou nákladově nejefektivnější způsob, jakým mohou výrobci leteckých dílů vytvářet trvalé značení na svých výrobcích v souladu s platnými zákony a předpisy. Systémy laserového označování dílů mohou výrobci leteckých dílů také efektivně integrovat do výrobních linek. Přispívá to k úspoře času a snižování nákladů. Na rozdíl od jiných metod značení není při laserovém značení potřeba zajišťovat žádný spotřební materiál, a proces je nákladově efektivní a šetrný k životnímu prostředí, ve srovnání s konkurenčními metodami jako je mikroúder, inkoustový potisk nebo chemické leptání. Technologie laserového značení je tím nejideálnějším řešením pro letecký průmysl.

Benefity:

  • Značení pomocí laserů Solaris nepoškozuje komponenty letadel, je velmi rychlé a univerzální
  • Velmi nízké cenové náklady na značení
  • Vytváří trvanlivé značení, které nedegraduje a nejde setřít
  • Laserové značení je ekologické, protože se nezatěžuje životní prostředí spotřebními materiály
  • Lasery Solaris umožňují statický i dynamický režim značení plně ve vektorové grafice bez omezení řádků textu

Zaujalo Vás dané řešení? Kontaktujte nás, vytvoříme Vám řešení na míru.